lördag 8 november 2014

To feel good

Hejsan,

lördag idag. Inget speciellt händer än att man bara tar det lugnt. Det finns något jag tänker på ofta, och det är hur man mår bra. Många unga idag mår inte bra av olika anledningar, många utvecklar ångest, ångest över allting i livet. Det man inte inser är att vi unga i dagens samhälle (alltså Sverige) lever ett ganska hektiskt liv där vi dagligen måste kämpa igenom alla hinder som finns. Jag tror att denna ångest inte har någon klass, färg, sexualitet eller någon religion utan alla unga upplever det någon gång i sitt liv. Det är så många val man ska göra, så mycket man ska hinna med under dem 24 timmar man har. En del blir pressade av föräldrar som vill att de ska bli något (men vad är "något" enligt vem?), andra lever med stressen att inte ha tillräckligt, stressen med att ha det senaste inom mode, teknologi osv. Samhället i sig sätter mycket press på unga, man ska passa in i fack och följa dem normer som finns. Sticker man ut blir man utstött och det leder till att man utvecklar psykisk ohälsa där många hamnar i ångest, depression och i värsta fall begår en del självmord.

Frågan blir då; hur mår man bra? Ja, det är något alla måste fråga sig och jobba utifrån. Jag har själv hamnat i en sådan tid där jag har haft ångest över alla beslut jag tagit. Valde jag rätt utbildning? Älskar jag mitt jobb? Får jag ångest av dem människor jag umgås med? Det tar tid att må bra, det är en process man måste gå igenom och man måste vara villig att kompromissa och ha tålamod. Livet handlar inte om att imponera på andra utan sig själv. Vi vill gärna tycka att vi sätter oss själva först men gör vi verkligen det? Väljer vi oss själva? En del jobbar ihjäl sig och tänker att de visst tänker på sig själv då de jobbar för att tjäna pengar för att sedan ha ett bra liv. Men hur är det att ha ett bra liv senare när man är utbränd och inte mår bra? Det gäller att faktiskt välja sig själv, sitt psyke och fysiska kropp. Det är viktigt att må bra, att känna sig tillfredsställd i sin vardag och våga göra det som gör en lycklig. Vi måste bryta loss oss samhällets kedjor, kedjor i form av normer som vi ständigt måste följa och leva efter.

Välj dig själv och lev ditt liv som du önskar fastän det är lättare sagt än gjort!








































        Jag mår bra av detta, att bada & simma. Det gör jag en gång i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar